Obiekt

Tytuł: Krajobrazy wyżu depresyjnego

Autor:

Żardecka, Magdalena

Data wydania:

2024

Typ zasobu:

rozdział w książce

Współtwórca:

Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. ; Karczewska, Małgorzata - red.

Tytuł publikacji grupowej:

W uniwersum emocji

Streszczenie:

Dokonując ostrego rozróżnienia pomiędzy depresją jako chorobą a depresją jako stanem egzystencjalnym i wskazując jednocześnie na zacieranie się różnic pomiędzy tymi a wieloma innymi stanami depresyjnymi, artykuł rozważa depresję i melancholię jako zjawisko kulturowe oraz znamienny znak czasu. Dokonuje tego za pomocą serii obrazów, przedstawiając przegląd historii pojęcia: materialny, namacalny obraz czarnej żółci w starożytności, moralna i ascetyczna kategoria acedii w średniowieczu i epoce baroku, dramat nostalgii w dobie oświecenia i romantyzmu, quasi-ścisłe pojęcie straty i żałoby w naszej współczesnej kulturze, naznaczone paradygmatem psychoanalitycznym. ; Przeglądając te wszystkie epoki czy obrazy, opis ma na celu uchwycenie melancholii jako zasadniczej postawy egzystencjalnej, głębokiego, choć ryzykownego i niejednoznacznego stanu umysłu, który pozwala na przyjęcie śmiertelnie poważnej, ale i ironicznej postawy wobec coraz bardziej złożonej rzeczywistości wokół nas. Odwołanie się do filozoficznego uniwersum Kierkegaarda i Heideggera ma pomóc w tym przedsięwzięciu.

Abstract:

Making a sharp distinction between depression as a malady and depression as an existential condition, and at the same time pointing to the blurring of differences between these and many other various depressive states, the paper meditates on depression and melancholia as a cultural phenomenon and as a meaningful signum temporis. It does so in a series of images, reviewing the history of the notion: the material, the palpable image of black bile, in antiquity, the moral and ascetic category of acedia in the Middle Ages and in the Baroque period, the drama of nostalgia in the age of Enlightenment and Romanticism, the quasi-strict notion of loss and bereavement in our contemporary culture, marked by the psychoanalytical paradigm. ; Passing through all these epochs or images, the description aims to grasp melancholy as a fundamental, existential attitude, a deep, although risky and ambiguous state of mind that enables us to take a deadly serious, but ironic stance towards the increasingly complex reality around us. An appeal to the philosophical universe of Kierkegaard and Heidegger is supposed to help in this endeavor.

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84900

DOI:

10.59444/2024MONredTic_Karr3

Strony:

33-51

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-04-28

Data dodania obiektu:

2025-04-28

Liczba wyświetleń treści obiektu:

320

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94824

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Nazwa wydania Data
Krajobrazy wyżu depresyjnego 2025-04-28

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji