Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. ; Karczewska, Małgorzata - red.
Coraz więcej badań wskazuje, że zapach pełni nie tylko funkcję komunikacyjną dla naszych emocji, ale również terapeutyczną, zatem metaforyczny termin "poczuć emocje" można rozumieć dosłownie. Zmysł powonienia odgrywa istotną rolę w naszym życiu, ponieważ wpływa na naszą psychoaktywność. Zarówno on, jak również zdolność odczuwania emocji mają swoje źródło w tej samej części mózgu, w której przechowywane są zarówno wspomnienia, jak i uczucia, czyli w układzie limbicznym. Niezwykłą domeną woni jest przywoływanie wspomnień z przeszłości, które są znacznie trwalsze aniżeli wrażenia wywołane innymi zmysłami. ; W artykule prezentuję, w jaki sposób literatura włoska ilustruje związek pomiędzy zapachem a psychoaktywnością. Dzięki literaturze, w której mowa o doznaniach olfaktorycznych, i emocjom, które wywołuje, czytelnik, podobnie jak bohaterowie literaccy, może odczuwać: radość, entuzjazm, wzruszenie, strach, rozpacz, oburzenie, czyli doświadczać reakcji podobnych do doznań wywołanych pod wpływem woni. Ponieważ wąchanie jest doświadczeniem podświadomym, jego obecność w dziele literackim wpływa, jak można przewidzieć, na samopoczucie, w tym na funkcje poznawcze mózgu, kreatywność oraz pamięć. ; Literatura, podobnie jak zapach, perfumy, jest dziełem sztuki i przedmiotem przeżycia estetycznego i w tym zakresie także ma właściwości terapeutyczne. Umożliwia doświadczania emocji, wpływających na samopoczucie, emocje nie tylko bohaterów, ale także nasze, czytelników. Skłania do zatrzymania się, odczuwania tu i teraz, oddziałuje także na świadome oddychanie (poprzez wąchanie), co sprzyja uważności, kontemplacji, kojarzeniu i kreatywności, istotnej dla zdrowego funkcjonowania mózgu. Dzięki obecności woni w literaturze, która kształtuje stan emocjonalny czytelnika, mamy możliwość zdefiniowania własnej tożsamości, uświadomienia sobie naszych pragnień i wartości. Zapach i uczucia w tekście literackim, a także wyobrażenie sobie jego nut i emocji, jakie wywołuje w bohaterach, ale także, w jaki sposób oddziałuje na psychikę czytelnika, nie tylko urozmaica i uprzyjemnia lekturę, ale także sprawia, że zapada ona zdecydowanie na dłużej w pamięć.
More and more studies indicate scent acts as channel of communication for emotions, that there is communication of emotions through scent. The metaphorical term "feel emotions" can thus be taken literally. The sense of smell plays a significant role in our lives, and in literature because it influences our psychophysical activity. Our ability to smell and feel emotions has its source in the same part of the brain where both memories and feelings are stored. This is because the olfactory brain is part of the brain?s limbic system which is responsible for emotions and memory. The extraordinary power of the smell evokes memories from the distant past which are much more durable than the impressions caused by visual stimuli. ; In this article, I show how Italian literature, illustrates the relationship between smell and the activity of the human psyche. Thanks to such literature, the reader can be happy, moved, or fearful, despaired or indignant, that is, experience reactions similar tool factory ones when we smell. Therefore, I show that in literature smell evokes similar emotions. Since smelling is a subconscious experience, its presence in a work of literature affects, as can be predicted, one`s state of psyche, including cognitive functions, creativity and memory. The therapeutic effect of literature, like that of the sense of smell, can be seen in the fact that it is a work of art and an object of aesthetic experience. ; The world of literature, with its smell enables many therapeutic experiences influencing our wellbeing because it opens up opportunities for heroes and us, readers, creating a possibility to stop here and now, improving mental wellbeing by recalling pleasant memories. It also influences conscious breathing (sniffing), influences mindfulness, promotes contemplation, and stimulates creativity. Finally, it helps us define our own ways of being, that is, becoming aware of our most intimate desires and values. The smell and feeling, along with imagining its notes and the emotions in us, while reading it - not only makes it more pleasant, boosting creativity but also makes it memorable for a longer time.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 28, 2025
Apr 28, 2025
677
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94827
Edition name | Date |
---|---|
Emocje i funkcje zapachu w "Marcovaldzie" Calvina, w "Księżycu i ogniskach" Pavesego oraz w "Profesorze i syrenie" Lampedusy | Apr 28, 2025 |
Pasterniak-Kobyłecka, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Fainstein, Jolanta Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. Karczewska, Małgorzata - red.
Kruszewska, Aleksandra Nazaruk, Stanisława Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Szymajda, Agnieszka Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa Karczewska, Małgorzata Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. Karczewska, Małgorzata - red.
Węgorowska, Katarzyna Kulczycka, Dorota - red. nauk.
Janusz, Joanna Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. Karczewska, Małgorzata - red.
Węgorowska, Katarzyna Tichoniuk-Wawrowicz, Ewa - red. Karczewska, Małgorzata - red.