Człowiek w całokształcie życia: rodzina - edukacja - praca
Dominującym paradygmatem badań w psychologii jest ilościowa metodologia prowadzenia badań, gdzie szczególną rolę ogrywają kwestionariuszowe metody badawcze. Pomimo powszechnego ich stosowania w psychologii, krytycy tych metod zwracają uwagę na problematyczność obiektywizacji badanych zjawisk, szczególnie zjawisk psychicznych, jak również pomijanie kontekstów różnych od przedmiotu badawczych dociekań. ; W niniejszej pracy przedstawię analizę wybranego narzędzia diagnostycznego, jakim jest Skala Depresji Kutchera dla Młodzieży (KADS), w celu zobrazowania problematyczności interpretacji pozycji testowych mogących mieć wpływ na ocenę kliniczną osób badanych. ; Analiza kwestionariusza została przeprowadzona w duchu metodologii psychologii dyskursywnej i zastosowana do dwóch obszarów: 1) ogólnej konstrukcji pozycji testowych kwestionariusza oraz 2) treści zawartych w pozycjach testowych. Uzyskane wyniki obrazują problematyczność relacji pomiędzy konstrukcją pozycji testowych a założeniami interpretacyjnymi leżącymi u podstaw kwestionariuszowych metod badawczych, w tym także ich potencjalne kliniczne implikacje.
Psychological questionnaires are most common scientific tools in the field of psychology, in accordance to quantitative methodology of social sciences. Main critique of this science paradigm base on difficulty in objectification of subjective mental states and the discount of contexts not related to the scientific study. ; The aim of this paper is to present a critique of Kutcher Adolescent Depression Scale (KADS) to disclose problems with clinical interpretation of questionnaire structure and construction of items. ; Analysis have been conducted in accordance with methodology of discursive psychology (DP) and based on two parts: 1) general analysis of questionnaire structure, 2) content of items. Results of analysis confirm that structure of questionnaire, in this case Kutcher Adolescent Depression Scale (KADS), has an impact on clinical interpretations of questionnaire results.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Psychologiczne Zeszyty Naukowe, nr 1/2016
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2019-11-27
2019-11-27
312
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/61777
Opaliński, Konrad
Bielecka-Prus, Joanna Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red.
Pasikowski, Sławomir Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red.
Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red. Hajduk, Edward (1932-2015) Urbaniak-Zając, Danuta Pasikowski, Sławomir Bielecka-Prus, Joanna Surmiak, Adrianna Nieporowski, Piotr Rogowski, Łukasz Wójcikowska, Katarzyna Mróz, Anna Ratkowska-Pasikowska, Justyna Woynarowska, Agnieszka Dymarczyk, Waldemar Dzidowski, Adam Archanowicz-Kudelska, Katarzyna Ślęzak, Izabela Idzikowski, Bogdan Słowińska, Sylwia
Archanowicz-Kudelska, Katarzyna Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red.
Silverman, David (1943- ) Głowacka-Grajper, Małgorzata (1976- ) - tł. Ostrowska, Joanna (1977- ) - tł. Konecki, Krzysztof - przedmowa
Silverman, David (1943- ) Głowacka-Grajper, Małgorzata (1976- ) - tł. Ostrowska, Joanna (1977- ) - tł. Konecki, Krzysztof - przedmowa
Silverman, David (1943- ) Głowacka-Grajper, Małgorzata (1976- ) - tł. Ostrowska, Joanna (1977- ) - tł. Konecki, Krzysztof - przedmowa