Obiekt

Tytuł: Refleksyjność, inteligencja emocjonalna i rodzicielska funkcja refleksyjna: analiza porównawcza w kontekście rodziców dzieci ze spektrum autyzmu i dzieci bez zdiagnozowanych zaburzeń psychicznych

Współtwórca:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Tytuł publikacji grupowej:

O roli rodziny...

Streszczenie:

Niniejsza praca stanowi próbę odpowiedzi na pytanie, czy rodzice dzieci, u których zdiagnozowano spektrum autyzmu, różnią się poziomem refleksyjności, inteligencji emocjonalnej oraz rodzicielskiej funkcji refleksyjnej od rodziców dzieci bez spektrum autyzmu. Hipotezy sformułowane na potrzeby niniejszej pracy zakładały, że rodzice dzieci z diagnozą spektrum autyzmu mają wyższy poziom refleksyjności, inteligencji emocjonalnej i refleksyjności rodzicielskiej. W celu sprawdzenia zależności między tymi zmiennymi wykorzystano cztery narzędzia: LMS Ellen J. Langer, IE - Test Inteligencji Emocjonalnej, PRFQ-PL-2 oraz ankietę własną. ; W badaniu wzięło udział 140 osób, które podzielono na dwie grupy: rodzice dzieci, u których zdiagnozowano spektrum autyzmu (n = 60) oraz rodzice dzieci nieposiadających diagnozy zaburzenia neuroatypowego (n = 80). Uzyskane wyniki poddano standardowym procedurom statystycznym przy użyciu pakietu IBM SPSS Statistics w wersji 28. Efektem przeprowadzonych analiz było częściowe potwierdzenie związku pomiędzy wyżej wymienionymi zmiennymi.

Abstract:

This study aims to answer the question of whether parents of children with autism spectrum disorder differ from parents of typically developing children in terms of emotional intelligence, parental reflection, and reflection. The hypotheses of the study suggested that parents of children with autism spectrum disorder would have higher scores on measures of emotional intelligence, parental reflection, and reflection. To examine the relationship between these variables, LMS Ellen J. Langer questionnaires, an Emotional Intelligence Test (IE), the Parental Reflection and Insight Scale (PRFQ-PL-2), and a proprietary questionnaire were used. ; The study involved 140 participants who were divided into two groups: parents of children with autism spectrum disorder (n = 60) and parents of typically developing children (n = 80). The collected data have been subjected to standard statistical procedures using IBM SPSS Statistics 28. The effect of the analysis was a partial confirmation of the connection between the aforementioned variables

Wydawca:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:87036

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

63-83

Jezyk:

pol ; eng

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

1 sie 2025

Data dodania obiektu:

1 sie 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

67

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/101782

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji