Hawrysz, Magdalena - red. nauk. ; Uździcka, Marzanna - red. nauk. ; Wojciechowska, Anna - red. nauk.
Artykuł jest przyczynkiem do systematycznych badań o charakterze lingwistycznym poświęconych pierwszemu podręcznikowi do nauki języka angielskiego napisanemu przez Polaka (1788). W tekście przedstawione zostały wstępne wyniki analiz przeprowadzonych z perspektywy genologiczno-pragmatycznej dotyczące warstwy stylistycznej tekstu. ; Ustalono, że za dominantę stylową "Grammatyki dla Polaków chcących się uczyć angielskiego języka" Juliana Antonowicza należy uznać szeroko rozumianą edukacyjność. Edukacyjne przeznaczenie podręcznika determinuje wybory stylistyczne autora-specjalisty kształtującego swój tekst zgodnie z potrzebami odbiorcy-adepta, który podczas lektury tekstu ma przyswoić prezentowaną przez autora wiedzę dotyczącą gramatyki angielskiej i sposobów posługiwania się tym językiem. ; Na płaszczyźnie tekstu wyraża się między innymi w sposobie prezentowania treści, który ma formę objaśnień z szeroko rozbudowaną egzemplifikacją, schematyczności i powtarzalności w sposobie dokonywania opisu. Precyzji i logice wywodu służą także nagromadzone w tekście różnorodne środki więzi, a także porządkujące treść podręcznika zabiegi edytorsko-typograficzne.
The article is a contribution to the systematic linguistic studies devoted to the first handbook of English written by a Pole (1788). The text presents the preliminary results of analyzes carried out from the pragmatic and genre studies perspective . These analyses have focused mainly on stylistic layer of the text. ; It was agreed that the dominant stylistic feature of "Grammar for Poles who Want to Learn English Language" by Julian Antonowicz can be called "educationality", meaning forming the text intentionally in order to provide information in a way convenient for the recipient. Educational purpose of the handbook determines the stylistic choices of the author-specialist shaping his text according to the needs of a receiver-adept who, during the reading of the text is to acquire the knowledge of English grammar and its use presented by the author. ; At the textual level it is expressed, among others, by presenting content in the form of extensive explanations with examples, schematic and reproducible way of making the description, various referential devices creating cohesion as well as typographical and editorial ways of compiling the content of a handbook.
Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego
Zielonogórskie Seminaria Językoznawcze 2016
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-11-02
2023-07-05
45
https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/82261
Kotlarska, Irmina Steciąg, Magdalena - red. nauk. Adamczyk, Magdalena - red. nauk. Biszczanik, Marek - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk. Wojciechowska, Anna - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Jurewicz, Magdalena - red. nauk. Kotlarska, Irmina - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Hawrysz, Magdalena - red. nauk. Uździcka, Marzanna - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Steciąg, Magdalena - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk.
Kotlarska, Irmina Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.