Object

Title: Dyskryminacja w środowisku szkolnym - perspektywa uczniów technikum = Discrimination in the school environment ? the perspective of technical school students

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

(Nie)nowe problemy...

Abstract_pl:

Środowisko szkolne, podobnie jak wiele innych, nie jest wolne od postaw dyskryminacyjnych, stereotypów i innych barier, które uniemożliwiają różnym grupom pełne uczestnictwo w życiu szkoły. Badania omówione w tym rozdziale zostały osadzone w paradygmacie interpretacyjnym. Stosując miękkie podejście jakościowe i interpretacyjną analizę fenomenologiczną, przeprowadzono 17 wywiadów z uczniami czwartej klasy technikum. Celem badań było zrozumienie, w jaki sposób uczniowie postrzegają zjawisko dyskryminacji. Wyniki odnoszą się do takich obszarów, jak: znaczenia przypisywane dyskryminacji, sprawcy, ofiary, przyczyny i formy dyskryminacji, reakcje uczniów na zjawisko dyskryminacji, a także działania antydyskryminacyjne podejmowane w środowisku szkolnym. Na podstawie analizy materiału badawczego sformułowano szereg rekomendacji do zastosowania w praktyce.

Abstract:

The school environment, like many others, is not free from discriminatory attitudes, stereotypesand other barriers that prevent various groups from fully participating in school life. The research discussed in this chapter has been embedded in the interpretative paradigm. Using a soft qualitative approach and interpretive phenomenological analysis, 17 interviews were conducted with students of the fourth year of a technical secondary school. The aim of the research was to understand how the students perceive the phenomenon of discrimination. The findings refer to such areas as: meanings attributed to discrimination, perpetrators, victims, causes and forms of discrimination, students` reactions to the phenomenon of discrimination, as well as anti-discriminatory activities undertaken in the school environment. Based on the analysis of the research material, a number of recommendations for practice are made.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:82203

DOI:

10.59444/2024MONredJanr11

Pages:

173-189

Source:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Dec 11, 2024

In our library since:

Dec 11, 2024

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/repozytorium/publication/91555

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information