Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Autor rozważa problem różnic w ścieżkach szkolnych w odniesieniu do środowisk. Jego analiza zmian w szkolnictwie średnim i wyższym po 1990 roku w Polsce wyraźnie wskazuje na rozpowszechnienie się tego poziomu edukacji i zwiększenie szans na kontynuację nauki w trudno dostępnych szkołach średnich. ; Jednak wraz z upowszechnianiem się dostępu do liceów ogólnokształcących i techników pojawiło się ich wewnętrzne zróżnicowanie. W rezultacie młodzież wiejska częściej - w porównaniu z rówieśnikami z miast - kontynuuje naukę w szkołach ponadgimnazjalnych, które charakteryzują się niższymi wynikami. ; Problem polega na tym, że różnice w ścieżkach szkolnych w zależności od środowisk (wiejskie vs miejskie) nie są do końca konsekwencją różnic między efektami, jakie osiągają szkoły, ale raczej wyborem młodych ludzi. W przypadku młodzieży wiejskiej wybory te wynikają z pesymistycznego postrzegania własnych szans edukacyjnych i życiowych. ; W efekcie młodzież wiejska nieco rzadziej myśli o podjęciu studiów lub rozważa mniej prestiżowe ich kierunki i uczelnie ze względu na łatwiejszy proces rekrutacji. Tym samym zamiast dawnych różnic w ścieżkach szkolnych młodzieży wiejskiej i miejskiej, determinowanych głównie przez różne typy szkół średnich, pojawiły się nowe, występujące w obrębie szkół tego samego typu.
The author considers the problem of differences in school paths in relation to environments. His analysis of changes in secondary and tertiary education after 1990 in Poland clearly shows the spreading of this level of education. As a consequence, the chances for continuing education in not easily available secondary schools have increased. ; However, together with the spreading of access to general and technical secondary schools there has appeared their internal differentiation. As a result, rural youth more often - compared to urban youth of the same age - continue education at upper secondary schools which are characterized by lower educational results. ; The problem is that differences in school paths in relation to environments (rural areas vs. urban ones) are not exactly consequences of differences between school effects but rather of young people`s choice. In the case of rural youth the choices are the result of a pessimistic view of their own educational and life chances. ; In effect, rural youth a bit less think about taking up studies, or they consider less prestigious fields of studies and universities because of an easier recruitment process. Thus, instead of old differences in school paths between rural and urban youth determined mainly by different types of secondary schools, there have appeared new ones, more delicate, occurring within the same type of school.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2023-01-16
2023-01-16
60
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/76929
Cylkowska-Nowak, Mirosława Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Zahorska, Marta Narkiewicz-Niedbalec, Ewa - red.
Melosik, Zbyszko (1956 -) - red.
Cyniak, Eugeniusz Pasterniak, Wojciech (1935-2018 ) - red.
Kopaczyńska, Iwona Ferenz, Krystyna - red.
Słowiński, Lech (1922-2005) Margul, Elżbieta - tł.
Ferenz, Krystyna Nowosad, Inetta Małachowski, Ryszard Nyczaj-Drąg, Mirosława Olszak-Krzyżanowska, Bożena Miłkowska-Olejniczak, Grażyna Gajewska, Grażyna Bąbka, Jarosław Ferenz, Krystyna - red.