Object

Title: Edukacja ucznia z autyzmem w branżowej szkole specjalnej I stopnia w ujęciu praktycznym = Education of a student with autism in a special and vocational school in a practical approach

Creator:

Wrycz, Iwona

Date:

2024

Resource Type:

rozdział w książce

Contributor:

Janiszewska-Nieścioruk, Zdzisława - red. nauk.

Group publication title:

(Nie)nowe problemy...

Abstract_pl:

Ważnym problemem życiowym każdego człowieka jest zawsze praca i zawód. Wybór właściwego zawodu i orientacji prozawodowej ma ogromne znaczenie dla osoby niepełnosprawnej, w tym z autyzmem. Jest to istotny element kształtujący obraz przyszłości młodego człowieka, często decydujący o "dobrym starcie" w dorosłe życie. Dzięki właściwemu wyborowi uczestnik systemu kształcenia zawodowego otrzymuje możliwość nabycia nowych i doskonalenia wcześniej nabytych umiejętności i zdolności, a także ma możliwość nabycia kompetencji zawodowych niezbędnych na współczesnym rynku pracy. Wiodącą rolę w przygotowaniu uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, a także autyzmem w Słupsku i gminach ościennych odgrywa Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy UNICEF w Słupsku. W Specjalnej Szkole Zawodowej I stopnia uczniowie kończący szkołę podstawową mają możliwość kształcenia się na dwóch kierunkach: pomocnik gastronomiczny i pomocnik hotelowy. Coraz większą grupę uczniów Szkoły Zawodowej stanowią uczniowie z niepełnosprawnością w stopniu lekkim.

Abstract:

An important life problem for every human being is always work and profession. Choosing the right profession and pro-professional orientation is of great importance for a disabled person, including those with autism. It is an important element shaping the image of a young person`s future, often deciding about a "good start" in adult life. Thanks to the right choice, a participant in the vocational education system receives the opportunity to acquire new and improve previously acquired skills as well as abilities, and is given the possibility to acquire professional competences necessary on the modern labor market. The leading role in preparing students with mild intellectual disabilities as well as autism in Słupsk and neighboring municipalities is played by the UNICEF Special School and Educational Center in Słupsk. In the Stage I Special Vocational School, pupils finishing primary school have the opportunity to study in two fields: catering assistant and hotel service assistant. An increasing group of students of the Vocational School are students with mild.

Publisher:

Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:82207

DOI:

10.59444/2024MONredJanr15

Pages:

231-245

Source:

(Nie)nowe problemy edukacji i rehabilitacji osób z niepełnosprawnościami

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Object collections:

Last modified:

Dec 11, 2024

In our library since:

Dec 11, 2024

Number of object content hits:

0

All available object's versions:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/91559

Show description in RDF format:

RDF

Show description in OAI-PMH format:

OAI-PMH

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information