Object

Title: Postrzeganie przez uczniów świata wartości ich nauczycieli jako integralny składnik wychowania do wartości w szkole = Students` perception of their teachers` world of values as an integral component of education for values in school

Creator:

Sałaciński, Lech

Date:

2010

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Miłkowska, Grażyna - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 36

Abstract_pl:

Wychowanie do wartości to głęboki proces wprowadzania człowieka we właściwe zagadnienia oceny, kształtowania w nim właściwych postaw wobec wartości i wywierania na niego oddziaływania edukacyjnego zgodnego z odczuwanymi i uznawanymi wartościami. Taki model wychowania powinien być produktem zarówno wysiłków rodziców, jak i nauczycieli. ; W przypadku wychowania rodzinnego odpowiedzialnym jest rodzic, natomiast w wychowaniu szkolnym - nauczyciel, który poprzez swoją mądrość i kompetencje edukacyjne powinien stać się przewodnikiem dla uczniów w złożonym świecie dychotomicznie ulokowanych wartości. ; Praktyka edukacyjna pokazuje jednak, że postulaty naukowe i wskazywanie różnych, nawet najlepszych, rozwiązań teoretycznych, nie zawsze znajdują odzwierciedlenie w działaniach nauczycieli, także w zakresie wychowania do wartości. ; Nauczyciele niekoniecznie wykazują się profesjonalizmem i determinacją w swojej pracy i, idąc za rozumowaniem Kazimierza Szewczyka, nie zawsze są, w sensie aksjologicznym, "ludźmi mądrymi". Dlatego w niniejszym opracowaniu rozpatrywany jest wpływ pracy i funkcji nauczycieli w procesie wychowania do wartości pod kątem prowadzonych w tym zakresie międzynarodowych badań porównawczych.

Abstract:

Education for values is a profound process of introducing human beings into the right issues of evaluation, developing in them proper attitudes to values, and having on them an educational impact consistent with the values both felt and recognized. Such a model of education should be a product of both parental family and school endeavors. ; In the case of family education the person in charge is the parent, whereas in school education it is the teacher, who, through his/her wisdom and educational competence, should become a guide for students in the complex word of dichotomously located values. Educational practice, however, shows that scholarly postulates and proofs of various, even the best, theoretical solutions differ from living examples of teachers` activity, also in terms of school education for values. ; Teachers do not necessarily prove to be professional in their work and determination and, to follow Kazimierz Szewczyk`s reasoning, they are not always, in the axiological sense, "wise people". Therefore, in the present study, the effect of teachers` work and function in the process of education for values is considered from the angle of international comparative research conducted in this respect. ; Within the framework of his own ongoing study, the author therefore tends to present a diagnostic description and explanation of students` image of their teachers` world of values. This image is in fact an important component of in-school education for values and becomes a means in teachers` work organization in this process. It also represents an extremely important factor in determining the effectiveness of this work in education for values in general.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84060

Pages:

187-198

Source:

Rocznik Lubuski, tom 36, część 1

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Objects Similar

×

Citation

Citation style:

This page uses 'cookies'. More information