Artykuł jest próbą odpowiedzi na pytanie, jakie są możliwe ścieżki kształcenia i szanse ich realizacji w gimnazjach wiejskich; kto wspiera nastolatka; jak planuje się przyszłość i jakie warunki są niezbędne do osiągnięcia sukcesu. ; Poruszono również rzadko omawiany problem zajęć pozaszkolnych, a także wpływ tych zajęć na podejmowane decyzje. Ważne wydają się nieformalne działania w lokalnej społeczności gimnazjalisty, które wpływają na niektóre jego decyzje, a także relacje formalne i nieformalne. Wybór szkoły jest przecież istotną decyzją, stąd powinien być świadomy i wspierany przez rodzinę, która nie zawsze jest w stanie właściwie doradzić młodemu człowiekowi.
The paper is an attempt at answering the question of what are the possible education paths and possibilities of their realization in countryside middle schools; who supports the adolescent; how the future is planned along with the conditions necessary to succeed. ; A rarely discussed issue of extraschool activities, realized mainly out of school, is also touched upon, as is the influence of such activities on undertaken decisions. Informal activities in the local community of the middle schooler, which influence some of his/her decisions as well as formal and informal relations, appear important. The choice of a school is, after all, a significant bond on the path to adulthood, hence it should be conscious and supported by the family, who are not always able to properly advise the young person.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 36, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-09
2025-04-09
27
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94112
Lipińska-Lokś, Jolanta Miłkowska, Grażyna - red.
Kołodziejska, Elżbieta Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.
Wołk, Zdzisław Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.
Paprzycka, Emilia Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.