Obiekt

Tytuł: Style rozwiązywania konfliktów przez młodzież gimnazjalną = Ways of resolving conflicts by middle school students

Autor:

Miłkowska, Grażyna

Data wydania:

2010

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Miłkowska, Grażyna - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 36

Streszczenie:

Jedną z przyczyn zaburzeń zachowania młodzieży jest nieumiejętność radzenia sobie w sytuacjach konfliktowych. Nieporozumienia nastolatków z innymi mają szczególnie burzliwy charakter, spowodowany specyfiką okresu dojrzewania oraz nowymi zadaniami rozwojowymi i rolami społecznymi. ; W artykule zamieszczono wyniki badań nad deklarowanymi i realizowanymi przez młodzież strategiami rozwiązywania konfliktów w odniesieniu do uczniów szkół gimnazjalnych w Zielonej Górze. Autorka analizuje różnice w teoretycznych i praktycznych stylach rozwiązywania konfliktów dotyczących zarówno relacji rówieśniczych, jak i nauczycielskich. Podsumowując, podkreśla, że uczniowie deklarują preferowanie metod rozwiązywania konfliktów opartych na współpracy i kompromisie, natomiast w konkretnych nieporozumieniach wybierają głównie strategie oparte na kompetencji i unikaniu. ; Badania pokazują, że młodzież potrzebuje pomocy w kształtowaniu umiejętności komunikacyjnych, a także w rozwiązywaniu konfliktów z rówieśnikami, nauczycielami i rodzicami. Nieumiejętność skutecznego rozwiązywania konfliktów stanowi główną przyczynę zachowań agresywnych.

Abstract:

One of the causes of behavior disorders of young people is the inability to cope with conflict situations. Teenagers` disagreements with others are of a particularly turbulent nature, caused by the specificity of adolescence as well as new developmental tasks and social roles. ; The paper contains results of research on youth`s declared and implemented strategies of conflict solving in relation to middle school students in Zielona Gora. The author analyzes differences in theoretical and practical styles of conflict solving concerning both peer and teacher relations. It is stressed, in conclusion, that students declare to prefer conflict solving methods based on cooperation and compromise, while in specific disagreements they choose mainly strategies based on competence and avoidance. ; The research shows that youngsters need help in shaping communication abilities as well as in solving conflicts with peers, teachers, and parents. The inability to successfully solve conflicts constitutes the main cause of aggressive behavior.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84076

Strony:

199-214

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 36, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-04-09

Data dodania obiektu:

2025-04-09

Liczba wyświetleń treści obiektu:

26

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94108

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji