Object

Title: Cechy klientów pomocy społecznej w opiniach studentów i pracowników socjalnych - komunikat z badań = Clients of social assistance services perceived by students and social workers - research results

Contributor:

Wołk, Zdzisław - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 39

Abstract_pl:

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie wyników badań nad wizerunkiem klientów pomocy społecznej postrzeganych przez studentów i pracowników socjalnych. Realistyczny, wolny od uprzedzeń obraz osoby wspieranej wydaje się być niezbędnym warunkiem, który musi spełnić każdy, kto chce pomagać innym ludziom. Klienci pomocy społecznej pochodzą zazwyczaj ze środowisk narażonych w szczególny sposób na dyskryminację i negatywną schematyzację ich wizerunku. ; Badania koncentrowały się na czterech grupach tzw. "trudnych klientów", tj. alkoholikach, narkomanach, osobach bezdomnych i chorych psychicznie. Respondenci (pracownicy socjalni i studenci) mogli wybrać pięć przymiotników opisujących profil każdej kategorii klientów. Wspólną cechą profili osobistych klientów pomocy społecznej wydaje się być dominacja silnie stygmatyzujących cech pejoratywnych i niewielkie zróżnicowanie wizerunku w grupie pracowników socjalnych i studentów. Najbardziej negatywny wydaje się obraz alkoholika lub narkomana, a najbardziej neutralny - osoby bezdomnej.

Abstract:

The aim of this article is to present the results of the research on the image of social assistance services clients perceived by students and social workers. A realistic, free of bias image of a supported person seems to be an essential condition that must be met by anyone who wants to help other people. Clients of social assistance services usually come from communities exposed in a particular way to discrimination and negative schematization of their image. ; The research focused on four groups of so called "difficult clients", i.e. alcoholics, drug addicts, homeless and mentally ill people. The respondents (social workers and students) could choose five adjectives describing the profile of each category of clients. A common feature of personal profiles of clients of social assistance services appears to be the dominance of highly stigmatizing pejorative qualities and small variation of the image in the group of social workers and students. The image of an alcoholic or a drug addict seems to be the most negative while the most neutral one is the image of a homeless person.

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:85119

Pages:

143-156

Source:

Rocznik Lubuski, tom 39, część 2

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

This page uses 'cookies'. More information