Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.
W artykule podjęto analizę działań związanych z nabywaniem języka przez dzieci w wielokulturowym przedszkolu. Celem badań była obserwacja zmian w posługiwaniu się polskim słownictwem przez czteroletnie dzieci imigrantów. Skupiono uwagę na sposobie porozumiewania się oraz sytuacjach w przedszkolu, które pozwalają na poszerzanie słownictwa dzieci. Przebadano przyrost liczby słów sześciorga dzieci imigrantów. ; Dla porównania przeanalizowano słownictwo dzieci polskich. Wykorzystano zestaw 60 obrazków z zeszytu dla nauczyciela "Uczymy czytać w przedszkolu" Haliny Mystkowskiej. W trakcie badania zaobserwowano, że w badaniu początkowym dzieci obcojęzyczne słabo się wypowiadały, często nie podejmowały próby nazywania obrazków. ; Natomiast w drugiej próbie wykazywały większą pewność siebie, nawet jeśli nie do końca poprawnie udawało się nazwać obrazek. Kluczową konkluzją jest to, że w ramach przeprowadzonych ćwiczeń liczba słów znacznie się zwiększyła.
The article deals with the language acquisition among children in a multicultural kindergarten. The aim of the research was to observe changes in the use of Polish vocabulary by four-year-old imigrant children. Observations focused on the manner of communication as well as kindergarten situations that enabled the children to expand their vocabulary. Word growth of six linguistically diverse immigrant children were examined. ; The vocabulary of Polish children was studied in order to compare the two groups. A set of 60 images from the booklet for teachers "Uczymy czytać w przedszkolu" [Teaching reading in kindergarten] by Halina Mystkowska was used. It was found during the study that in the initial test the non-native speaking children spoke poorly and often made no attempt to name the images. ; In contrast, in the second test they showed more confidence, even if they did not quite succeed in naming the images correctly. The key finding is that the number of words increased significantly in the exercises. The key finding is that the number of words increased significantly as a result of the exercises.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 49, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-07-08
2024-07-08
45
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89670
Winkler, Renata Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Mirgos, Katarzyna Iwanek, Jan - red. Tarnawski, Eduard - red.
Grabarek, Katarzyna Malon, Joanna Bąbka, Jarosław - red Kowalska, Ewa - red.
Kisiel, Mirosław Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Olczak, Agnieszka Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Lis-Zaldivar, Anna Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Wrotniewska, Małgorzata Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Wiatrowska, Leokadia Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.