Zielińska, Maria - red. ; Lisowski, Krzysztof - red.
Przedmiotem zainteresowania w artykule uczyniono stosunek do ubierania się i zachowania zakupowe jako formę manifestowania swojego statusu społecznego. Celem badań prezentowanych w artykule było rozpoznanie i opis jak osoby dorosłe reprezentujące różne klasy społeczne manifestują swój status społeczny poprzez ubiór, w tym rodzaje kupowanych ubrań, miejsca dokonywania zakupu odzieży oraz sumy wydawanych na nie pieniędzy. ; W badaniu klasa społeczna definiowana była jako grupa o podobnym kapitale ekonomicznym, kulturowym i społecznym i zoperacjonalizowana przy zastosowaniu wskaźnika złożonego (Indeksu). Badania realizowano w 2021 roku metodą sondażu na celowo dobranej próbie 544 osób dorosłych z zastosowaniem ankiety internetowej (CAWI - Computer Assisted Web Interview). ; W wyniku badania ustalono, jak reprezentanci poszczególnych klas manifestują swoją przynależność do niej poprzez ubiór. Rozpoznano, jak różnią się zachowania zakupowe osób przynależących do różnych klas społecznych, a także, w jakich zakresach są podobne (dokonywanie zakupu odzieży przez internet oraz w sklepach z odzieżą używaną).
This paper explores the relationship between dressing habits and shopping behavior as a means of manifesting one`s social status. The aim of the study presented in the article is to identify and describe how adults of different social classes display their social status through apparel, including the garments they purchase, their preferred shopping venues and the amount of money they allocate for clothing. ; In the study, social class was defined as a group sharing similar economic, cultural, and social capital, and operationalized using the composite index (Index). The research was conducted in 2021 through a survey method on a purposefully selected sample of 544 adults using an Internet survey (CAWI - Computer Assisted Web Interview). ; As a result of the study, it has been established how members of certain classes manifest their class affiliation through their clothing. It has identified how the shopping behavior of people belonging to different social classes differs and where it is similar (buying clothes online and in second-hand stores).
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 49, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-07-09
2024-07-09
40
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89732
Binder, Piotr Zielińska, Maria - red. Lisowski, Krzysztof - red.
Janowski, Andrzej Michalak, Arkadiusz Skobelski, Robert (1968- ) - red.
Jurewicz-Nowak, Magdalena Ruszczyńska, Marta - red. nauk. Pałucka-Czerniak, Iwona - red. nauk.
Nowicka, Agnieszka Kopinec, Pavol Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Paprzycka, Emilia Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.
Grotowska-Leder, Jolanta Zielińska, Maria - red.
Adamczyk, Grzegorz Zielińska, Maria - red.