Object

Title: Wyjazdy studentów w ramach programu Erasmus jako instytucjonalna forma przedłużonego moratorium. Przyczynek do tezy o "kryzysie ćwierćwiecza" = Students` Exchange within the Erasmus Programme as an Institutional Form of the Extended Moratorium. Contribution to the Thesis of Quarter-Century Crisis

Creator:

Rachowska, Zuzanna

Date:

2011

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Szafraniec, Krystyna- red. ; Zielińska, Maria - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 37

Abstract_pl:

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie problematyki uczestnictwa młodych Polaków w programie Erasmus jako strategii obieranej w obliczu doświadczanych przez część studentów symptomów kryzysu ćwierćwiecza. Dla takich studentów kilkumiesięczne stypendium w obcym kraju może stać się okazją do wzmożonych poszukiwań tożsamościowych i stworzenia planów na przyszłość pod wpływem konfrontacji z nowymi możliwościami, jakie oferuje środowisko zróżnicowane kulturowo.

Abstract:

programme in order to finish building their own self in a reflective way. It especially applies to students who, despite the age indicating the completion of an identity crisis, remain in an extended moratorium on early adulthood - experience the "quarter-century crisis". The crisis manifests itself in the escape from making commitments assigned to conventionally defined adulthood. ; While on scholarship, a student functions in three dimensions of cultural borderlands: their native country, host country and cultural pluralism which is favoured by contacts with other international scholarship holders. Facilitating confrontation with "otherness", a borderline promotes cognitive alertness aimed at themselves which is a development impulse. ; Institutional support for a scholarship holder (scholarships, institutional care of the host university, student community) ensures their safety and facilitates increased exploration of identity. "Otherness", in the Simmel sense, is for a student not only a test of their own powers, but also an opportunity to create their life plans. The analysis was peformed on the basis of the data obtained from participatory observation and in-depth interviews with Polish scholarship holders (N=11) conducted in Porto (in winter semester of 2009/2010).

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84320

Pages:

179-193

Source:

Rocznik Lubuski, tom 37, część 2

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

This page uses 'cookies'. More information