Object

Title: Czynniki warunkujące losy absolwentów studiów I stopnia - przykład województwa podkarpackiego = Factors Determining the Careers of Undergraduates - Illustradted by the Example of Podkarpackie Province

Creator:

Humenny, Grzegorz ; Grygiel, Paweł

Date:

2011

Resource Type:

artykuł

Contributor:

Szafraniec, Krystyna- red. ; Zielińska, Maria - red.

Group publication title:

Rocznik Lubuski, 37

Abstract_pl:

Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie czynników wpływających na losy absolwentów studiów I stopnia na obszarze województwa podkarpackiego. Jest to interesujące nie tylko dlatego, że nie mieszczą się one w ramach prostej dychotomii (praca-bezrobocie), ale również dlatego, iż jako obowiązkowa ścieżka kształcenia, wprowadzone zostały stosunkowo niedawno (na mocy Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym; Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2005 r.). Jest to więc w znacznej mierze socjologiczna terra incognita. W konsekwencji nie zakładamy określonych hipotez, w tym kontekście praca ma raczej charakter eksploracyjny niż konfirmacyjny.

Abstract:

The aim of the article is to introduce the factors determining the careers of undergraduates of first-cycle full-time studies from the area of Podkarpackie Province based on panel survey. The analysis shows that careers are shaped multistage and the core factor is the type of university and the determinants of its choice, the economic situation of students` families among the others. The more difficult the situation is the higher probability of starting work, it is less likely then to start work and studies, and the least likely to start only studying. ; What is more, it appears that undergraduate careers are determined not only by the fact whether the university is state or private, but also by the character of the school (PWSZ - The State School of Higher Professional Education, non-PWSZ). Although setting up a network of universities in Podkarpackie Province resulted in easier access to higher education, even for those from poor families, economical factors still differentiate the opportunities of continuing education on second-cycle studies. Thus economic barrier in access to education has not been completely removed, it has just been moved one level up. ; On the other hand though, one can notice that for some students the choice of university is determined by the ease of obtaining the diploma, which in turn is rewarded by the system of education with a higher possibility of continuing education. Therefore it is a functional factor, both on the individual and structural level (allows a great number of universities to operate).

Publisher:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Resource Identifier:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84322

Pages:

211-230

Source:

Rocznik Lubuski, tom 37, część 2

Language:

pol

Rights:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Objects

Similar

This page uses 'cookies'. More information