Obiekt

Tytuł: Empatyczne wspieranie i towarzyszenie dziecku z mutyzmem wybiórczym w środowisku edukacyjnym w świetle koncepcji Amication = Providing empathic support and accompanying the child with selective mutism in the educational environment in the light of the concept of Amication

Współtwórca:

Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 49

Streszczenie:

Niniejszy tekst stanowi próbę namysłu nad możliwością wspierania uczniów z mutyzmem wybiorczym w środowisku szkolnym. Zasadniczym celem podjętej problematyki jest pogłębienie rozumienia natury zaburzenia, jakim jest mutyzm wybiorczy w kontekście konieczności budowania z uczniem relacji opartej na empatii, zaufaniu. ; Prezentowana w artykule refleksja odwołuje się do propozycji etycznej i pedagogicznej jednego z reprezentantów antypedagogiki Hubertusa von Schoenebecka. Stanowi ona źródło inspiracji dla prezentowanych tu rozważań odnoszących się do relacji pedagogicznej pomiędzy nauczycielem a uczniem. Autorki wskazują na konieczność refleksyjnego rozumienia fenomenu wsparcia w procesie wychowania i edukacji dzieci z mutyzmem wybiorczym. ; W pierwszej części artykułu scharakteryzowano zaburzenie jakim jest mutyzm wybiorczy, przywołano specyfikatory diagnostyczne, omówiono etiologię. Dalej Autorki skoncentrowały się na problematyce amikatywnej, prezentując założenia i podstawy formowania się idei Amication. Następnie omówiły specyfikę pedagogicznej praktyki w relacji z dziećmi z mutyzmem wybiorczym w świetle idei Amication.

Abstract:

This article attempts to reflect on the possibility of supporting students with selective mutism in the school environment. The main aim of the paper is to further our understanding of the nature of selective mutism in the context of the need to build a relationship with the student based on empathy and trust. ; The reflection presented in the article draws on the ethical and pedagogical proposal of one of the representatives of anti-pedagogy, Humbertus von Schoenebeck. It serves as a source of inspiration for the reflections presented in this paper relating to the pedagogical relationship between the teacher and the student. The authors point to the need for a reflective understanding of the phenomenon of support in the process of upbringing and education of children with selective mutism. ; The first section of the article describes the selective mutism disorder, lists the diagnostic specifics, and discusses the aetiology. This is followed by a discussion of amicative issues, presenting the basis for the formation of the idea of Amication. The article ends with a discussion of the specifics of pedagogical practice in relation with children with selective mutism in the light of the idea of Amication.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79857

DOI:

kliknij tutaj, żeby przejść

Strony:

231-243

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 49, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-07-08

Data dodania obiektu:

2024-07-08

Liczba wyświetleń treści obiektu:

24

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89669

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji