Magda-Adamowicz, Marzenna - red. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red.
Współcześni wychowawcy dzieci i młodzieży stają przed koniecznością oceny otaczającej rzeczywistości, akceptacji bądź odrzucenia zachodzących zmian. Wymaga się od nich, aby je rozumieli oraz potrafili wyjaśniać swoim podopiecznym. W przeprowadzonych przez autorkę wywiadach grupowych nauczyciele wypowiadali się na temat swoich preferencji aksjologicznych, tego co cenią, aprobują, chcą pomnażać. Wśród wychowawców, szczególnie młodych, można zauważyć orientację na wartości nowe: aktywność, indywidualizm, innowacyjność, zaradność, niezależność. ; Rzadko pojawiają się wybory wartości trwałych i niezmiennych (np. prawdy, dobra, człowieczeństwa). Ponad połowa nauczycieli w prywatnych wyborach wskazuje inne wartości (rodzinę, zdrowie, miłość, pracę), niż te, które są powiązane z celami kształcenia realizowanymi na lekcjach. Opiekunowie deklarują, że pracując z uczniami najczęściej odwołują się do uczciwości, szacunku, tolerancji, patriotyzmu, sprawiedliwości, prawdomówności, odpowiedzialności. Autorka dostrzega niepewność i ambiwalencję wyborow wartości przez nauczycieli.
Contemporary educators of children and adolescents face the importance of the assessment of the surrounding reality and the acceptance or rejection of the ongoing changes. They are required to understand and be capable of explaining these changes to their pupils. In the group interviews made by the author, teachers spoke about their axiological preferences, what they value, approve of, and want to expand. Among the educators, especially young ones, one can notice the orientation towards new values: activity, individualism, innovation, resourcefulness, and independence. Fixed and constant values (e.g., the truth, good, and humanity) are rarely chosen. ; More than half of the teachers point in their choices to values (family, health, love, and work) other than those related to the educational purposes realized in classes. The educators declare that in their work with pupils they most frequently refer to honesty, respect, tolerance, patriotism, justice, truthfulness, and responsibility. The author of this article stipulates the uncertainty and ambiguity about the value choices made by teachers.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii
Rocznik Lubuski, tom 43, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-06-03
2024-06-03
22
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89144
Pasterniak-Kobyłecka, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red nauk.
Pasterniak-Kobyłecka, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.
Krzakiewicz, Kazimierz Skalik, Jan - red. Adamczyk, Janusz- red. Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst.
Jaros, Violetta Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Gorzelana, Joanna Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Idzikowska, Magdalena Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Górka, Ewelina Gorzelana, Joanna - red. nauk. Kaczor, Monika - red. nauk. Seul, Anastazja - red. nauk.
Strouhal, Martin Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.