Obiekt

Tytuł: Współczesny nauczyciel - wybrane problemy i wyzwania zawodowego funkcjonowania = The contemporary teacher - sellected requirements and challenges of professional functioning

Autor:

Olczak, Agnieszka

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Magda-Adamowicz, Marzenna - red. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 43

Streszczenie:

W artykule poddano teoretycznej analizie zmieniającą się rolę współczesnego nauczyciela. Podjęto dyskusję wokoł pożądanych kompetencji, potencjalnych przyczyn upadku autorytetu nauczyciela oraz poszukiwanych/możliwych/koniecznych zmian w jego kształceniu i usytuowaniu. Możemy aprobować istniejący stan, "konserwować" ogólnie obecny model nauczyciela - depozytariusza wiedzy, władzy, odgórnie zarządzającego procesem uczenia się i aktywności uczniów, ale skutki rozwojowe i społeczne tego stanu ponoszą i będą ponosili uczniowie, którzy szeroko pozbawiani są sposobności rozwijania w szkole pożądanych współcześnie kompetencji, czy nabywania ważnych umiejętności. ; Nauczyciele mogą podjąć wysiłek odbudowania etosu zawodu realizując zmianę oddolną, budując relacje, tworząc warunki sprzyjające rozwojowi dzieci, przyjmując postawę wspierającą, a nie wyręczająco-narzucającą.

Abstract:

The article is a theoretical analysis of the changing role of the contemporary teacher. The author discusses the required competences, the possible causes of the decline in the teacher`s authority, as well as the changes sought/possible/necessary in the teacher`s education and position. One can accept the existing situation and preserve the omnipresent role model of the teacher (as the depositary of knowledge, power, and the manager of the learning process and pupils` activity), but the developmental and social consequences of this state of affairs will be borne by pupils, deprived at school of the opportunity to develop the contemporarily required competences and to acquire important skills.` ; Teachers may endeavour to re-establish the job ethos by implementing bottom-up changes, building relations, creating conditions that favour children?s development, and by supporting, not imposing or absolving children of responsibilities or duties.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79332

Strony:

55-67

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 43, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-06-03

Data dodania obiektu:

2024-06-03

Liczba wyświetleń treści obiektu:

30

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89145

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji