Obiekt

Tytuł: Pedeutologia systemologiczna od schematu do kreatywności w pedagogice = Systemological pedeutology from schematic acting to creativity in pedagogy

Autor:

Duraj-Nowakowa, Krystyna

Data wydania:

2017

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Magda-Adamowicz, Marzenna - red. ; Pasterniak-Kobyłecka, Ewa - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 43

Streszczenie:

Cel opracowania to proba egzemplifikacji pedeutologii w ujęciu systemologicznym na drodze od technologiczno-schematycznych ujęć do podejść humanistycznych przez nieszablonowość, kreatywność, tworczość. Za obszar poznania służą więc materiały z obu subdyscyplin - pedeutologii i metodologii nauk. W obu obszarach ważkie są dane dwoistego pochodzenia - z piśmiennictwa społeczno-humanistycznego najwybitniejszych autorów i z, konfrontowanego z pierwszym dorobku autorskiego i najbliższego grona współpracowników z ostatniego 35-lecia naszych prac studyjnych i badawczych. ; W pracach tych wykorzystywano najczęściej metodę studium przypadku, do każdej z prac dobrano według kryterium podmiotowego i przedmiotowego oraz przeprowadzono badania empiryczne. Wyniki i zawartość opracowania: Wstęp: cele i metodyka badań 1. Od nauki o systemach przez metodologię nauk do metodologii pedagogiki 2. Pedagogika systemologiczna 3. Systemologiczne inspiracje pedeutologii Zakończenie: pedeutologia sytemologiczna na drodze od schematu do kreatywności.

Abstract:

This paper is an attempt to perceive pedeutology in systemological perspective on the way from technology and schematic models to humanistic approaches, through non-pattern acting and creativity. Materials from both sub-disciplines - pedeutology and methodology of sciences - serve here as a sphere of cognition. In both of them, important data of double provenance can be found: first, in outstanding authors` social and humanistic writings; secondly, in (after being confronted with the previous ones) the author of this article`s and the closest circle of her colleagues` scientific writings gained from the last 35 years of collective study and research investigations. ; In those studies, the case study method was used most frequently; for each study, adequate subject- and object-matter literature was selected, and empirical research conducted. The results and contents of this paper are most briefly shown through the following theses: Introduction: aims and research methodology 1. From the science about systems, through the methodology of science, to the methodology of pedagogy 2. Systemological pedagogy 3. Systemological inspirations in pedeutology Conclusion: systemological pedeutology on its way from schematic acting to creativity.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Pedagogiki, Psychologii i Socjologii

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:79333

Strony:

71-84

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 43, część 1

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2024-06-03

Data dodania obiektu:

2024-06-03

Liczba wyświetleń treści obiektu:

40

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89146

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji