Szafraniec, Krystyna- red. ; Zielińska, Maria - red.
W artykule przedstawiamy wybrane wyniki badań losów zawodowych absolwentów kierunku pedagogika Wydziału Pedagogiki Socjologii i Nauk o Zdrowiu Uniwersytetu Zielonogórskiego. Ostatnie badania losów absolwentów tego kierunku prowadzone były w latach 80., kiedy wydział był częścią Wyższej Szkoły Pedagogicznej (Zielińska 1997). ; Przeprowadzone przez nas badania mają zapoczątkować systematyczne śledzenie losów zawodowych absolwentów wydziału poprzez uzyskiwanie od nich informacji zwrotnych. Ich celem było zdobycie wiedzy na temat przebiegu kariery edukacyjno-zawodowej absolwentów pedagogiki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Poza opisem sytuacji zawodowej absolwentów, poszukiwałyśmy związków między aktywnością badanych w roli studenta, specyfiką ukończonego kierunku, a ich aktualną sytuacją na rynku pracy.
The article will present the results of the research performed on chosen at random graduates of the Faculty of Education, Sociology and Health Sciences, University of Zielona Gora. It is important to say that the authors understand the concept of a graduate much broader than it is seen in the surveys run by GUS (Central Statistical Office) or employment offices. Research subjects are people who graduated from the University of Zielona Gora within the last five years. ; The choice of the interval is connected with the transformation of Higher School of Pedagogy (WSP) into the University of Zielona Gora, which supposedly has changed the importance of diplomas on the labour market. The presented research focused on the career path of the graduates, thus the answer to the following questions was searched: Whether and, if yes, where did the graduates of a chosen faculty obtain a job? What requirements from employers did they encounter while looking for a job and if they met them? ; The authors also asked the graduates for a retrospective evaluation of professional competencies they had acquired at the university. Analysing the non-scientific activities of graduates during their studies, the authors tried to establish to what extent a university is responsible for equipping students with competencies important on the job market, and how much this responsibility is determined by student activities.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 37, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-16
2025-04-16
36
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/94348
Kołodziejska, Elżbieta Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Mianowska, Edyta Idzikowski, Bogdan - red. Kowalski, Mirosław - red.
Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Mianowska, Edyta Idzikowski, Bogdan - red. Kowalski, Mirosław - red.