Funkcjonowanie jednostki w roli ucznia w dużej mierze zależy od przynależności do grupy. Uczniowie gimnazjum, którzy należą do grup rówieśniczych w klasie, mają pozytywny stosunek do szkoły. Jest to dla nich miejsce spotkań z rówieśnikami, którzy udzielają im pomocy i wsparcia niezbędnego do prawidłowego funkcjonowania w roli ucznia. Tacy uczniowie częściej czują się w szkole dobrze i bezpiecznie. Niewielu uczniów, którzy są członkami grup rówieśniczych, rozwija swoje hobby i zainteresowania. Wolą towarzystwo rówieśników i spędzanie z nimi wolnego czasu. ; Uczniowie, którzy nie należą do żadnej grupy rówieśniczej, traktują szkołę jako zło konieczne i nie nadają jej pozytywnego znaczenia. Unikają wielu zadań wynikających z roli ucznia i nie są w satysfakcjonujących relacjach z kolegami z klasy (nie otrzymują od nich żadnego wsparcia ani pomocy). Szkoła jest dla nich miejscem, w którym nie czują się bezpieczni (zarówno fizycznie, jak i psychicznie). Dlatego należą do grupy uczniów zagrożonych wypadnięciem z systemu szkolnego.
The functioning of an individual in the role of a student depends largely on group membership. Junior high school students who belong to peer groups in class have a positive attitude to school. For them it is a place to meet their peers who provide them with help and support indispensable to the proper functioning in the role of a student. Such students more often feel good and safe at school. Few students who are the members of peer groups develop their hobbies and interests. They prefer the company of their peers and spend their free time with them. ; The students who do not belong to any peer groups treat school as a necessary evil and do not give it a positive meaning. They avoid numerous tasks resulting from the role of a student and are not in satisfactory relationships with their classmates (they do not get any support or help from them). For them school is a place where they do not feel secure (both physically and mentally). Therefore they belong to the group of students being at risk of falling out of the school system
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 39, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-05-19
2025-05-19
4
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95789
Fudali, Maria Miłkowska, Grażyna - red.
Papiór, Elżbieta Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red.
Szczęsna, Anna Miłkowska, Grażyna - red.
Zajdel, Krzysztof Miłkowska, Grażyna - red.
Farnicka, Marzanna Liberska, Hanna Wołk, Zdzisław - red.
Idzikowski, Bogdan - red. Mianowska, Edyta - red. Hajduk, Edward (1932-2015) Wołk, Zdzisław Narkiewicz-Niedbalec, Ewa Konieczna, Arleta Kołodziejska, Elżbieta Papiór, Elżbieta Paprzycka, Emilia Hajduk, Fabian Witkowska, Agnieszka Zamaria, Leszek Kinal, Artur Kwiatkowski, Mariusz Kaźmierczak, Izabela Kaczmarek-Murzyniec, Iwona
Lipińska-Lokś, Jolanta Winczura, Barbara Wołk, Zdzisław - red.
Golema, Amelia Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk.