Bochno, Ewa - red. ; Kopaczyńska, Iwona - red.
W artykule przedstawiono analizy sytuacji dydaktyki z zastosowaniem kategorii "dehumanizacja". Rozważana jest problematyka kształcenia nauczycieli i dehumanizacyjnych mechanizmów, związanych z mechanistycznym realizowaniem standardów kształcenia oraz ateoretycznością kształcenia. Zwrócono uwagę na trudność połączenia humanistycznych koncepcji kształcenia nauczycieli z realizacją standardów kształcenia nauczycieli. Przedstawiono także problem dehumanizacji dydaktyki związany z jej potocznym rozumieniem oraz odmawianiem jej statusu naukowości. ; W artykule poruszone zostało także zagadnienie wprowadzenia Krajowych Ram Kwalifikacji i narzucenia dydaktyce akademickiej języka dydaktyki instrukcyjnej. Pokazano dehumanizację dydaktyki w przyjęciu wzorowanej na przyrodoznawstwie taksonomii celów kształcenia oraz wprowadzeniu szeregu biurokratycznych procedur opisu procesu kształcenia. Podniesiono także problem wykorzystywania nowoczesnych technologii w kształceniu i ich ciemnego, dehumanizacyjnego oblicza, czyniącego zarówno nauczyciela, jak i ucznia przedmiotem.
The article analyses the situation of didactics using the "dehumanization" category. It considers the issue of teacher education and the dehumanising mechanisms associated with the mechanistic implementation of educational standards and the atheoretical nature of education. The author focuses on the difficulty of combining humanistic concepts of teacher education with the implementation of teacher education standards. The author also presents the problem of dehumanisation of didactics due to its popular understanding and denial of its status as a scientific discipline. ; The article also discusses the issue of introducing the National Qualification Framework and imposing the language of instructional didactics on academic didactics.The dehumanisation of didactics is shown in the adoption of a taxonomy of learning outcomes, modelled on natural science, and the introduction of a number of bureaucratic procedures for describing the educational process.The author raises the problem of using modern technologies in education and their rather negative, dishumanising character, which turns both the teacher and the student into an object.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 47, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-07-03
2024-07-01
35
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89514
Nazwa wydania | Data |
---|---|
Oblicza dehumanizacji dydaktyki = Faces of didactics dehumanization | 2024-07-03 |
Kumik, Ewa Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Mania, Grzegorz - red. nauk.
Kędzierska, Barbara Potyrała, Katarzyna Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Nowak-Łojewska, Agnieszka Bąbka, Jarosław - red Zajdel, Krzysztof - red.
Sajdak-Burska, Anna Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Głodek, Józef Ratuś, Bronisław (1935-1997) Grot, Zdzisław (1903-1984) - red.
Nowosad, Inetta Pietrań, Klaudia Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Marzec, Anna Roenig, Jan - tł.
Dittmann, Gerhart Roenig, Jan - tł.