Bąbka, Jarosław - red ; Kowalska, Ewa - red.
W artykule przedstawiono badanie jakościowe, którego celem była identyfikacja i opis składników stresu akulturacyjnego doświadczanego przez irańskich studentów studiujących w Polsce. Mobilność edukacyjna, będąca jedną z konsekwencji procesów globalizacyjnych, wiąże się z różnorodnymi doświadczeniami międzykulturowymi. ; Obecnie wielu irańskich studentów studiuje w innych krajach niż ich ojczysty. Jedną z kluczowych przeszkód w adaptacji tych osób do nowego środowiska jest stres związany z akulturacją, który może zagrozić ich zdrowiu fizycznemu i psychicznemu. Stres akulturacyjny to złożone zjawisko społeczno-psychologiczne, którego doświadczają ludzie podczas adaptacji do nowej kultury i środowiska. Sposoby radzenia sobie z tym stresem są jednym z czynników determinujących jakość interakcji społecznych. ; Wyniki interpretacyjnej analizy fenomenologicznej, częściowo ustrukturyzowanych wywiadów pogłębionych z 10 irańskimi studentami studiującymi w Polsce, ujawniają różnorodne doświadczenia stresu akulturacyjnego - zarówno te wynikające z różnic między kulturą polską i irańską, ale także te, które związane są z ogólnym doświadczeniem studiowania za granicą, wyzwaniami o charakterze edukacyjnym i problemami codzienności.
This article presents a qualitative study aimed at identifying and describing the components of acculturation stress experienced by Iranian students studying in Poland. Educational mobility, one of the consequences of globalization processes, involves a variety of cross-cultural experiences. ; Today, many Iranian students are studying in other countries. Adapting to a new environment can be challenging for individuals, with acculturation stress posing a significant threat to their physical and mental health. Acculturation stress is a complex socio-psychological phenomenon that people experience when adjusting to a new culture and environment. The way of coping with this stress is one of the factors determining the quality of social interactions. ; The study presents the results of an interpretative phenomenological analysis of semi-structured in-depth interviews with 10 Iranian students who are studying in Poland. The findings reveal that the students have diverse experiences of acculturation stress, which is attributed to the differences between Polish and Iranian cultures, as well as the overall experience of studying abroad, learning challenges, and daily life problems. The study highlights the importance of understanding the experiences of international students, learning challenges and daily life problems.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe ; Zielona Góra: Uniwersytet Zielonogórski, Wydział Nauk Społecznych
Rocznik Lubuski, tom 49, część 1
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2024-07-05
2024-07-05
42
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/89657
Micherda, Magdalena Kataryńczuk-Mania, Lidia - red. nauk. Mania, Grzegorz - red. nauk.
Rogulski, Krzysztof Sztyber, Radosław - red. nacz.
Chmielewska-Muciek, Dorota Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Arcimowicz, Krzysztof Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Kaźmierczyk, Jerzy Tarasova, Anna Adrianova, Elena Baszyński, Adam Moczulska, Marta - red. Preston, Peter- red. jęz. Stankiewicz, Janina - red. nacz. Zmyślony, Roman - red. statyst. Adamczyk, Janusz- red. Skalik, Jan - red.
Partacz, Czesław (1952- ) Brzezińska, Ewa - red. nauk. Jazownik, Maria - red. nauk. Jazownik, Leszek - red. nauk.
Hopej, Malwina Michalak, Ryszard - red. Pochyły, Piotr - red.
Magda, Ernest Zygadło, Andrzej Kowalski, Mirosław - red. Zygadło, Andrzej