Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.
Pedagogika społeczna jest jedną z subdyscyplin pedagogicznych, która w szczególny sposób podkreśla swój utylitarny charakter. Jako nauka szczegółowa, gruntownie rozwija swój potencjał teoretyczny i kontynuując prace Heleny Radlińskiej (pionierki polskich pedagogów społecznych), pielęgnuje idee służby ludzkości i rzeczywistości. Integracja wiedzy stanowiącej dorobek wielu dyscyplin i kierunków studiów jest jedną z konstytutywnych cech pedagogiki społecznej. ; Prowadzi ona do obecnie analizowanej perspektywy transwersalnego łączenia kompetencji reprezentowanych przez praktyków i teoretyków z różnych środowisk i perspektyw. W odniesieniu do nauk społecznych i humanistycznych można zauważyć, że zintegrowany potencjał środowisk akademickich może znacząco promować procesy działań społecznych, które służą podnoszeniu jakości i aspektów kulturowych codziennego życia, a także poprawie warunków życia człowieka w teraźniejszości i przyszłości. ; Potrzebna jest jednak zdolność i umiejętność uwewnętrznienia perspektywy "współ-...", która umożliwia badaczom i aktywistom budowanie społeczności zorientowanej na tworzenie dobra wspólnego w różnych formach i wymiarach. Taka perspektywa "współ-..." stanowi punkt wyjścia do współpracy, współdziałania, współtworzenia, współrekonstrukcji, współodpowiedzialności, "współ-...", które pomnażają dobrobyt człowieka w życiu.
Social pedagogy is one of pedagogy subdisciplines which in a particular way emphasises its utilitarian character. As a detailed science, it thoroughly develops its theoretical potential and, continuing the work of Helena Radlińska (the pioneer of Polish social pedagogues), nurtures the ideas of the service of humanity and reality. The integration of knowledge representing the output of multiple disciplines and fields of study is one of the constitutive characteristics of social pedagogy. ; It leads to the currently analyzed perspective of transversal connection of competences represented by practitioners and theoreticians from a variety of backgrounds and perspectives. With regard to the social sciences and humanities it can be seen that the integrated power potential of academic circles can significantly promote the processes of social actions, which serve to raise the quality and cultural aspects of everyday life as well as improve the conditions of human life in the present and future. ; There is a need, however, for ability and skill of perspective interiorization "co-...", which enables researchers and activists to built a community oriented to creating common good in a variety of forms and dimensions. Such a "co-..." perspective constitutes a starting point for collaboration, cooperation, co-creation, co-reconstruction, co-responsibility, "co-...", that multiply human welfare in present and future life.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 38, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
2025-04-30
2025-04-30
23
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95100
Żukiewicz, Arkadiusz Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Sajdak-Burska, Anna Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.