Obiekt

Tytuł: Edukacja i wychowanie w wyobraźni socjologicznej = Education and upbringing in sociological imagination

Autor:

Prüfer, Paweł

Data wydania:

2012

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 38

Streszczenie:

Florian Znaniecki uznał, że wychowanie można traktować jako fakt społeczny. Uzasadniał swoje twierdzenie, posługując się argumentami zaczerpniętymi z nauk społecznych, zwłaszcza socjologii. Metoda ta (socjologiczna) jest zatem właściwym narzędziem opisu i analizy wychowania (edukacji). Ważne jest, aby w pojęciu wychowania czy edukacji dostrzegać bliskie i pochodne elementy rzeczywistości społecznej. ; Zgodnie z teorią socjologa Charlesa Wrighta Millsa, dzięki wykorzystaniu tzw. wyobraźni socjologicznej analiza elementów życia społecznego jest pełniejsza, bardziej istotna i możliwa do praktycznych (osobistych i społecznych) zastosowań. Dlatego podejmując taką perspektywę badawczą, można obserwować procesy edukacyjne w szerszym kontekście społecznym, stosując rygorystyczną metodologię postępowania analitycznego i testowego, a także próbując rozwinąć jeszcze szerszą koncepcję "wyobraźni socjologicznej i edukacyjnej". ; Pokazuje, że problematyka edukacji i wychowania wykracza poza wąski zakres autonomicznej dyscypliny (np. pedagogiki) i znajduje odpowiedzi na pytania/wymagania współczesności dzięki perspektywie interdyscyplinarnej (przynajmniej w odniesieniu do socjologii).

Abstract:

Florian Znaniecki acknowledged that upbringing can be treated as a social fact. He justified his claim by using arguments derived from social sciences, especially from sociology. Thus this method (sociological) is an appropriate tool of description and analysis of upbringing (education). It is important to notice close and derivative elements of social reality in the notion of upbringing or education. ; According to the theory of Charles Wright Mills, the sociologist, thanks to the use of so-called sociological imagination, the analysis of social life elements is more complete, more vital and possible for practical (personal and social) applications. Therefore, undertaking such a research perspective, one can observe educational processes within a wider social context by applying the rigorous methodology of analytic and testing procedure as well as attempting to develop even wider concept of "sociological and educational imagination". ; It demonstrates that the problem of education and upbringing goes beyond the narrow scope of an autonomous discipline (e.g., pedagogy) and finds the answers to the questions/requirements of contemporaneity thanks to an interdisciplinary perspective (at least in relation to sociology).

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:84999

Strony:

59-71

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 38, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

30 kwi 2025

Data dodania obiektu:

30 kwi 2025

Liczba wyświetleń treści obiektu:

79

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95102

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji