Obiekt

Tytuł: Wiedza na temat autyzmu wśród obecnych i przyszłych pedagogów a dylemat wspólnego kształcenia i integracji w wymiarze edukacyjnym = Knowledge of autism among the present and future educators, and the dilemma of common education and integration in the educational dimension

Autor:

Chrzanowska, Iwona

Data wydania:

2012

Typ zasobu:

artykuł

Współtwórca:

Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.

Tytuł publikacji grupowej:

Rocznik Lubuski, 38

Streszczenie:

Niniejszy artykuł stanowi próbę diagnozy stanu wiedzy na temat autyzmu wśród pedagogów, pedagogów specjalnych i studentów pedagogiki. Jest to szczególnie istotne, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy idea edukacji inkluzywnej staje się nie tylko tendencją rozwiązań edukacyjnych w Polsce, ale wkrótce zostanie prawnie usankcjonowana (we wrześniu 2012 r. Prezydent RP podpisze Konwencję o prawach osób niepełnosprawnych, która gwarantuje im możliwość integracji. W dokumencie tym tzw. "edukacja inkluzywna" uznana jest za priorytet, który ma przeciwdziałać wykluczeniu). ; Zgodnie z ideą edukacji inkluzywnej dzieci autystyczne mogą być kształcone w szkołach inkluzywnych lub tradycyjnych (o czym mowa również w rozporządzeniu MEN z dnia 17 listopada 2010 r.). W takim kontekście wydaje się istotne znalezienie odpowiedzi na pytania o przygotowanie merytoryczne, wiedzę i postawy (w tym stereotypy) związane z funkcjonowaniem dzieci z autyzmem, możliwościami efektywnej pracy z nimi, wynikającej ze znajomości efektów terapeutycznych metod stosowanych przez ich potencjalnych nauczycieli i wychowawców. ; Jednak formalne możliwości czy priorytetowe pomysły Ministerstwa Edukacji Narodowej nie wystarczą i nie zagwarantują sukcesu edukacji dzieci, m.in. z autyzmem. Potrzebna jest przede wszystkim wiedza, chęć i kompetencje tych, którzy będą pracować z dziećmi w trudnych i dalekich od edukacyjnego ideału polskich szkołach.

Abstract:

This paper is an attempt to diagnose the state of knowledge of autism among educators, special educators and students of education. This is particularly important, especially nowadays, when the idea of inclusive education is not only becoming the tendency of educational solutions in Poland , but it soon will be authorized by law (in September 2012 the President of Poland shall sign the Convention on the Rights of Persons with Disabilities, which guarantees them the possibility of integration. In the document, the so-called "inclusive education" is considered a priority which is to counteract exclusion.). ; According to the idea of inclusive education, autistic children may be educated in inclusive schools or traditional schools (it is also referred to in the regulation of the Ministry of Education, dated 17th November, 2010) . In such a context it seems to be important to find answers to the questions about substantial preparation, knowledge and attitudes (including stereotypes) connected with the functioning of children with autism, the possibilities of effective work with them, resulting from the knowledge of therapeutic effects of the methods used by their potential teachers and tutors. ; However, formal possibilities or priority ideas of the Ministry of Education are not enough and will not ensure the success of the education of children, among the others those with autism. What is needed is primarily the knowledge, willingness and competencies of those who will work with children in difficult and far from the educational ideal Polish schools.

Wydawca:

Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe

Format:

application/pdf

Identyfikator zasobu:

oai:zbc.uz.zgora.pl:85002

Strony:

105-115

Źródło:

Rocznik Lubuski, tom 38, część 2

Jezyk:

pol

Prawa do dysponowania publikacją:

Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

2025-04-30

Data dodania obiektu:

2025-04-30

Liczba wyświetleń treści obiektu:

35

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95112

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty

Podobne

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji