Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.
Florian Znaniecki uznał, że wychowanie można traktować jako fakt społeczny. Uzasadniał swoje twierdzenie, posługując się argumentami zaczerpniętymi z nauk społecznych, zwłaszcza socjologii. Metoda ta (socjologiczna) jest zatem właściwym narzędziem opisu i analizy wychowania (edukacji). Ważne jest, aby w pojęciu wychowania czy edukacji dostrzegać bliskie i pochodne elementy rzeczywistości społecznej. ; Zgodnie z teorią socjologa Charlesa Wrighta Millsa, dzięki wykorzystaniu tzw. wyobraźni socjologicznej analiza elementów życia społecznego jest pełniejsza, bardziej istotna i możliwa do praktycznych (osobistych i społecznych) zastosowań. Dlatego podejmując taką perspektywę badawczą, można obserwować procesy edukacyjne w szerszym kontekście społecznym, stosując rygorystyczną metodologię postępowania analitycznego i testowego, a także próbując rozwinąć jeszcze szerszą koncepcję "wyobraźni socjologicznej i edukacyjnej". ; Pokazuje, że problematyka edukacji i wychowania wykracza poza wąski zakres autonomicznej dyscypliny (np. pedagogiki) i znajduje odpowiedzi na pytania/wymagania współczesności dzięki perspektywie interdyscyplinarnej (przynajmniej w odniesieniu do socjologii).
Florian Znaniecki acknowledged that upbringing can be treated as a social fact. He justified his claim by using arguments derived from social sciences, especially from sociology. Thus this method (sociological) is an appropriate tool of description and analysis of upbringing (education). It is important to notice close and derivative elements of social reality in the notion of upbringing or education. ; According to the theory of Charles Wright Mills, the sociologist, thanks to the use of so-called sociological imagination, the analysis of social life elements is more complete, more vital and possible for practical (personal and social) applications. Therefore, undertaking such a research perspective, one can observe educational processes within a wider social context by applying the rigorous methodology of analytic and testing procedure as well as attempting to develop even wider concept of "sociological and educational imagination". ; It demonstrates that the problem of education and upbringing goes beyond the narrow scope of an autonomous discipline (e.g., pedagogy) and finds the answers to the questions/requirements of contemporaneity thanks to an interdisciplinary perspective (at least in relation to sociology).
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 38, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 30, 2025
Apr 30, 2025
41
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95102
Edition name | Date |
---|---|
Edukacja i wychowanie w wyobraźni socjologicznej = Education and upbringing in sociological imagination | Apr 30, 2025 |
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)
Łobocki, Mieczysław (1929-2012)