Idzikowski, Bogdan - red. ; Kowalski, Mirosław - red.
Badania związane z funkcjonowaniem rodziny należą do zadań złożonych. Przyciągają one zainteresowanie przedstawicieli wielu dyscyplin naukowych i przecinają obszary badawcze. Jednak wiele badań nie odzwierciedla specyficznych doświadczeń rodzin, ich przyczyn, a nawet konsekwencji. ; W polskiej literaturze edukacyjnej dotyczącej współczesnych rodzin można wyróżnić trzy rodzaje dyskursu na temat wiedzy i analizy rodziny. W najrzadszym hermeneutycznym dyskursie fenomenologicznym badacze koncentrują się na subiektywnych doświadczeniach jednostek, ich indywidualnym definiowaniu sytuacji, interpretacji i nadawaniu znaczeń. Zakładają istnienie wielości "mikroświatów". ; W coraz częściej pojawiającym się dyskursie opisowo-wyjaśniającym podkreśla się interakcje między działaniami człowieka i ich skutkami. Postrzegane są konsekwencje zróżnicowanych doświadczeń rodzinnych - zyski i straty - jako rezultaty indywidualnych działań. Natomiast w badaniach nad polską współczesną rodziną dominuje dyskurs normatywny. ; Dyskurs charakteryzuje się sztywną strukturą wiedzy oraz podejścia badawczego i interpretacyjnego, brakiem zarówno opisu doświadczeń rodzinnych, jak i rozpoznania szerokiego kontekstu tych doświadczeń. Cechą charakterystyczną prac tego gatunku jest dominacja jednej "ideologii" komentatora, co przejawia się w dążeniu do wykluczenia innych (alternatywnych) idei czy argumentów. ; Poglądy (i analizy) mają charakter taksonomiczny i charakteryzują się stabilnością i brakiem elastyczności w ocenie doświadczeń różnych typów rodzin. Przykładem jest powszechny sposób interpretacji doświadczeń rodzin niepełnych, a zwłaszcza rodzin rozłączonych przestrzennie z powodu migracji rodziców. Są to rodziny, które funkcjonują poza granicami geograficznymi i normami wyznaczanymi przez wielu pedagogów.
The research related to the functioning of a family belongs to complex tasks. It attracts the interest of the representatives of numerous scientific disciplines and it intersects the research areas. However, a great deal of research does not reflect the specific experiences of families, their causes, and even consequences. ; In Polish educational literature concerning contemporary families, one can distinguish three kinds of discourse on knowledge and analysis of a family. In the most rare hermeneutic phenomenological discourse the researchers focus on the subjective experiences of individuals, their individual definition of a situation, the interpretation and conferring meanings. They assume the existence of multiplicity of "microworlds". ; In the increasingly emerging descriptive explicative discourse, the interactions between human activities and their effects are emphasized. The consequences of differentiated family experiences - gains and losses - as the results of individual actions are perceived. However, the normative discourse dominates in the research on Polish contemporary family. ; The discourse is characterized by the rigid structure of knowledge as well as research and interpretive approach, the lack of both - description of family experiences and recognition of the broad context of the experiences. A distinctive feature of works in this genre is the domination of one "ideology" of a commentator, which manifests itself in the pursuit of the exclusion of other (alternative) ideas or arguments. ; The opinions (and analysis) are taxonomic and are characterized by stability and lack of flexibility in the evaluation of experiences of various types of families. An example is the common way of interpretation of experiences of single-parent families, and especially the families spatially disconnected due to migration of parents. They are the families which function beyond geographical borders and the norms determined by many educators.
Zielona Góra: Lubuskie Towarzystwo Naukowe
Rocznik Lubuski, tom 38, część 2
Biblioteka Uniwersytetu Zielonogórskiego
Apr 30, 2025
Apr 30, 2025
20
https://zbc.uz.zgora.pl/publication/95113
Brągiel, Józefa Kawula, Stanisław (1939- ) Janke, Andrzej W.
Tomášova, Viola Rusnák, Viktor Hajduk, Edward (1932-2015)
Beisert, Maria (1951- ) Izdebski, Zbigniew (1956- ) - red.
Szumigraj, Marcin - red. Trębińska-Szumigraj, Ewa - red. Zielińska-Pękał, Daria - red. Hajduk, Edward (1932-2015) Urbaniak-Zając, Danuta Pasikowski, Sławomir Bielecka-Prus, Joanna Surmiak, Adrianna Nieporowski, Piotr Rogowski, Łukasz Wójcikowska, Katarzyna Mróz, Anna Ratkowska-Pasikowska, Justyna Woynarowska, Agnieszka Dymarczyk, Waldemar Dzidowski, Adam Archanowicz-Kudelska, Katarzyna Ślęzak, Izabela Idzikowski, Bogdan Słowińska, Sylwia
Ostrouch-Kamińska, Joanna Paprzycka, Emilia - red. Mianowska, Edyta - red.
Śliwa, Sławomir Kowalski, Mirosław - red. Kowalska, Ewa - red.
Gajewska, Grażyna Ferenz, Krystyna - red.
Lisowski, Krzysztof Hajduk, Edward (1932-2015) - red. Idzikowski, Bogdan - red.